Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.
06-10-2021

De evolutie van de werknemer: vroeger en nu

visual-post-de-nieuwe-werknemer-(1)

Echt flexibel werk
De eerste twee punten hierboven vormen samen met "gerichtheid op output" dit idee van flexibel werk, dat wil zeggen werken wanneer en waar je maar wilt, en niet beoordeeld worden op het aantal uren dat je in een stoel zit, maar op wat je produceert. Voor de meeste werknemers is het niet langer nodig om vanuit een kantoor te werken of om van 9 tot 5 te werken.

Elk apparaat gebruiken
De dagen van door het bedrijf goedgekeurde telefoons en computers zijn voorbij. In plaats daarvan zal de toekomstige werknemer elk apparaat van zijn keuze kunnen gebruiken om zijn werk gedaan te krijgen.

De dood van de "ladder"
Als je voor een nieuw bedrijf gaat werken, begin je meestal onderaan de spreekwoordelijke ladder. Met andere woorden, je begint als coördinator, dan manager, senior manager, director, enzovoort, enzovoort. Je moet een paar jaar op de ladder klimmen in de hoop dat je op een dag een positie bereikt waar je gelukkig mee bent. Maar met de freelance-economie, samenwerkingsplatformen en nieuwe managementbenaderingen beginnen werknemers nu hun eigen carrièrepad te bepalen en hoe ze eigenlijk werken.

Sharing is caring
Werknemers waren gewend om informatie te hamsteren en voor zichzelf te houden. Er was geen stimulans, schaalbare manier of reden voor werknemers om te delen wat ze weten met anderen. Kennis is macht en als werknemers hun ideeën voor zichzelf houden dan hebben zij de macht. Werknemers werden ook niet aangemoedigd om te delen of creatief te denken, hun taak bestond er enkel in op het werk te verschijnen en hun taken uit te voeren... dat was het! Voor de toekomstige werknemer is precies het tegenovergestelde waar. Samenwerkingsplatformen maken het werknemers gemakkelijk om informatie te delen en organisaties creëren stimulansen om dit te doen, gaande van interne incubators tot programma's voor intrapreneurs en open innovatieprogramma's. Intern verschuift e-mail ook van de primaire vorm van communicatie naar de secundaire vorm van communicatie.
In de toekomst kan elke werknemer een idee hebben dat kan uitgroeien tot een nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuwe kans. Shell met hun GameChanger-programma en Whirlpool met hun "Winning Workplace"-programma zijn slechts twee voorbeelden van organisaties die hun cultuur verschuiven van hamsteren naar delen.

Iedereen kan een leider zijn
Zoals hierboven vermeld, werden werknemers beschouwd als vervangbare radertjes, wat betekende dat ze geen stem hadden binnen de organisatie. Ook hier spelen samenwerkingstechnologieën een cruciale rol, omdat ze elke werknemer binnen een organisatie de kans geven om een erkende leider te zijn door hun ideeën, gedachten, concepten, enz. te delen. Elke werknemer die in staat is om een aanhang op te bouwen met de inhoud die hij intern deelt, is in staat om een leider te zijn; iets wat vroeger niet mogelijk was, zeker niet op de schaal die samenwerkingsplatformen vandaag mogelijk maken.
Kennis versus adaptief leren

Kennis is nu niet meer dan handelswaar.
Om 's werelds slimste persoon te zijn, hoef je alleen maar je mobiele telefoon tevoorschijn te halen en heb je toegang tot alles waar je een antwoord op wilt hebben. Dit betekent dat voor de toekomstige werknemer niet kennis het belangrijkst is, maar het vermogen om nieuwe dingen te leren en die kennis toe te passen op nieuwe situaties en scenario's die zich voordoen. Met andere woorden, altijd in staat zijn om te leren hoe je moet leren en je kunnen blijven aanpassen. Dit is veel belangrijker en waardevoller dan wat je "weet".

Iedereen is een leraar en een leerling
In de meeste organisaties moet je, als je iets wilt leren, je inschrijven voor een cursus die een paar dagen of een paar weken kan duren. Vandaag de dag (opnieuw dankzij samenwerkingsplatformen) kan elke medewerker zijn mobiele telefoon pakken en een "how-to" opnemen voor alles variërend van het instellen van een modem tot het programmeren van iets in Excel. Alleen al de mogelijkheid om werknemers met elkaar in contact te brengen, biedt de mogelijkheid tot gedemocratiseerd leren en onderwijzen op een manier die nooit eerder mogelijk was.

 

MEER INTERESSANTE ARTIKELEN

Groen Asfalt: De Revolutie Binnen de Wegenbouw

13-02-20244 min. leestijd

Traditioneel asfalt, gebaseerd op fossiele grondstoffen, draagt significant bij aan de CO2-uitstoot. Hierin brengt het CIRCUROAD-programma, een initiatief van Rijkswaterstaat, een baanbrekende verandering.

Op de groene weg: zes strategieën voor duurzamer asfalt

16-09-20245 min. leestijd

Het is niet anders, onze wegen moeten groener. De vraag die overblijft: hoe gaan we dit realiseren? Ecochain heeft onderzoek gedaan naar zes verduurzamingstrategieën en hun impact op kosten en de MKI. Lees hier wat hun bevindingen zijn!

Creëer meerwaarde met 4D-BIM

19-07-20224 min. leestijd

Een 4D-BIM (Building Information Model) is een 3D-model van een bouwproject, gecombineerd met een planning. Toepassing van een 4D-BIM kan van toegevoegde waarde zijn in een aanbesteding, een manier om meerwaarde te bieden aan een opdrachtgever.
multiple hp
Wordt automatisch op de hoogte gehouden van nieuwe artikelen!
fields hp
make hp
it hp
harder hp
to hp
spam hp